top of page

Fase 4

find på ideer til produkter ud af stenuld

I har nu sat gang i den innovative proces og har forhåbentlig fået inspiration til, hvad I vil ændre eller opfinde ud af stenuld. I denne fase skal I hver især tage jeres umiddelbare ideer videre og konkretisere dem. I skal skabe så mange ideer som muligt. Det gør I ved at bruge idéudviklingsøvelserne på opslagstavlen, hvor I også finder nogle egenskaber for stenuld, som kan stimulere den kreative proces, når I skal til at få konkrete ideer. 

  • Skriv alle jeres ideer ned uden at tage hensyn til, om de er gode eller dårlige. Det skal I nemlig finde ud af i næste fase. 

OPSLAGSTAVLEN

Inspiration til idéudvikling

Her er lidt inspiration til at udvikle ideer ved at sammensætte forskellige elementer og udvikle noget nyt. Vælg selv hvilken kombination af elementer, I vil benytte. I må gerne tilføje flere ting eller erstatte nogle af tingene med andre. 

 

Stenulds egenskaber

  • Det kan ikke brænde

  • Det er støjisolerende

  • Det er let at save i og sætte sammen

  • Det kan fyldes med vand

  • Det kan skæres og sættes sammen i mange faconer og males på. 

Se på de forskellige egenskaber og sæt dem sammen med helt andre ting som f.eks: 

 

  • Et konkret sted på skolen, f.eks. kantinen 

  • En interesse, som en eller flere af jer har

  • Noget, som en eller flere af jer er vildt trætte af

  • Noget uhyggeligt

  • En bog eller en film

  • To personer.

Skærmbillede 2020-12-07 kl. 09.49.56.png

Lyt til podcasten 'How to Boost Your Creativity' fra Research Digest. 

idéudviklingsøvelse:
tennisbolden

Tag et stykke A3-papir og lav en cirkel i midten, hvor I skriver "tennisbold". Brug 10 min. på at skrive alle de ting ned, som I kommer i tanke om, når I tænker på ordet tennisbold. 

 

Streg herefter ordet tennisbold ud og skriv "stenuld" i stedet for. Kig nu på alle de ord, I har skrevet og sammenhold dem med stenuld og se, hvilke ideer I så kommer på.  

tennisbold.jpg

Regler for brainstorm

 

  • Undgå vurderinger: Der er ingen dårlige ideer på dette tidspunkt. Vurderinger kommer senere. 

  • Lad de vilde ideer komme frem: Det er ofte den vilde ide, der skaber fornyelse. Jordforbindelse kommer senere. 

  • Byg videre på andres ideer: Sig ’ja og ...’ til andres ideer. Kan du ikke lide ideen, så byg videre på den, så den bliver god.

  • Bliv i processen: Det fælles fokus i gruppen giver det bedste resultat. Der bliver tid til pauser senere. 

  • Hold fast i ideen: Skriv den eller tegn den hurtigt. Ideer, der ikke er fastholdt, forsvinder lynhurtigt igen. 

  • Få mange ideer: Sæt høje mål for antal og overgå målet. Der skal ikke begrundes, kun sprøjtes ideer ud.

idéudvikling

  • I skal starte med at sidde hver for sig de næste 10 min. I må ikke snakke sammen under dette forløb.
     

  • I skal nu ud fra det valgte emne/problemstilling/pain, I har valgt, finde på ideer, der kan løse/afhjælpe problemet.
     

  • Hver gang I får en idé, så skriver I den ned på en post-it.
     

  • Når I har skrevet ideen ned, så lægger I den foran jer på bordet og skriver den næste idé ned, for så at lægge den på bordet osv. 
     

  • Når de 10 min. er gået, samler I alle jeres ideer og sætter dem op på en planche.
     

  • I skal herefter hver især præsentere jeres egne ideer for gruppen.

 

omvendt brainstorm

Hvis I er kørt fast, så prøv ”omvendt brainstorm”:

  • Skriv alle de ideer ned, som ikke vil løse problemet/eller som ikke er en god idé – giv disse ideer til sidemanden, som så skriver modsætningerne ned. Dette vil give inspiration til, hvordan man kan løse problemet.
     

  • Skriv disse ideer ned.
     

  • De færdige ideer samles og sættes op på en planche.
     

  • I skal herefter hver især præsentere jeres egne ideer for gruppen.

bottom of page