
KONSULENTOPGAVEN
fase 2
sæt jer ind i Føtex' elevuddannelser
I har nu lært, hvad det vil sige at være konsulenter og sat jer lidt ind i Føtex som virksomhed. I denne fase skal I sætte jer ind i, hvilke elevuddannelser Føtex har, og hvad Føtex gør for at få unge til at søge ind på deres elevuddannelser. I skal også sætte jer ind i målgruppen ved at lave en målgruppeprofil. I kan strukturere jeres arbejde ved at svare på spørgsmålene herunder. I finder svarene på opslagstavlen og ved at søge på nettet.



-
Hvilke elevuddannelser har Føtex?
-
Hvad er Føtex’ største udfordring i forhold til at få nye elever?
-
Hvad gør Føtex i Roskilde i dag for at rekruttere unge til deres elevuddannelser (nuværende kommunikationskanaler)?
-
Hvem kan søge ind på elevuddannelserne?
-
Hvem er målgruppen for jeres rekrutteringsstrategi?
OPSLAGSTAVLEN
hvem kan søge ind som butikselev?
Man må højst være 25 år for at kunne søge ind som butikselev hos Føtex. De fleste er yngre. For at søge ind skal man minimum have en EUD-uddannelse. Derudover kan der være andre krav til uddannelse – det kommer an på, hvilken elevuddannelse man søger ind på. Læs mere på foetexelev.dk
Målgruppen for rekrutteringsstrategien er især:
-
EUD- samt EUX- og HHX-elever, da de snart skal finde ud af, hvad de skal, når de er færdige med deres studie.
-
9. og 10. klasses elever, da de snart skal beslutte, hvad de vil efter folkeskolen.

hvordan rekrutterer Føtex elever i dag?
I dag rekrutterer Føtex Roskilde på følgende måder:
-
Via stillingsopslag på foetexelev.dk
-
Via opslag på Føtex Roskildes Facebook-profil, hvorfra de linker til stillingsopslaget
-
Via plakater, der hænger i butikken.
Derudover har Føtex været på jobmesse på Roskilde Produktionsskole for at finde slagter- og delikatesseelever. De kunne godt tænke sig at deltage i flere messer. De er desuden ved at starte et samarbejde op med Roskilde Handelsskole, hvor Føtex kommer til at deltage i jobmesser på handelsskolen, og hvor handelsskolen vil bruge Føtex som sparringspartner.
Føtex Roskilde rekrutterer ikke elever via annoncer i lokalavisen, da det er en beslutning i hele Føtex-kæden ikke at bruge penge på annoncer.
Management Trainee er en af de elevuddannelser, Føtex tilbyder.
øvrige karrieremuligheder
Hvis man tager en elevuddannelse hos Føtex, har man mulighed for at søge videre rundt i organisationen, når man er færdiguddannet. Føtex er nemlig en del af Salling Group, som også indbefatter Bilka, BR, Netto, Starbucks og burgerkæden Carl's Jr.
Målgruppeprofil eller persona
Det er vigtigt at have et solidt kendskab til den målgruppe, som kommunikationen er rettet mod. Hvis ikke I finder den rigtige målgruppe, vil jeres indsats ikke fungere.
Derfor skal I nu lave en målgruppeprofil efter persona-metoden, hvor I giver en detaljeret beskrivelse af en typisk enkeltperson i målgruppen. I ved, at aldersspredningen er 15-25 år, og at de går i udskolingen, på EUX eller HHX. Men hvem søger elevplads?
Prøv at finde frem til ’den typiske elevpladskandidat’ ved at (op)finde en fiktiv persona:
-
Fakta såsom køn, alder, boligtype, familie
-
Fritidsinteresser
-
Samfundsmæssige forhold (politisk holdning, miljø, præferencer)
-
Adfærdsmæssige forhold (mad- og drikkevaner, forbrugsvaner)
-
Økonomiske forhold (indkomst).