top of page

Fase 3

Find på ideer til motionskoncepter

I har nu et overblik over, hvad der karakteriserer de to målgrupper og de to lokalområder, som Horsens Kommune gerne vil ramme, og hvilke lokale aktører der kan være med til at understøtte jeres motionskoncept. I denne fase skal I udvikle ideer til et motionskoncept. Det kræver, at I tænker kreativt. Derfor skal I have et crash course i kreativ tænkning, for faktisk bliver man mere kreativ blot ved at lære om, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ.

  • Se video med forsker i kreativ idéproduktion Nana Inie på opslagstavlen. 

  • Efter I har set videoen, skal I selv i gang med at være kreative og altså udvikle ideer til motionskoncepter. Det gør I ved hjælp af idéudviklingsøvelserne på opslagstavlen. Jo flere ideer, jo bedre. Skriv ideerne ned undervejs. Det er først i næste fase, at I skal tage stilling til, hvilken af ideerne I vil arbejde videre med. 

OPSLAGSTAVLEN

Forsker Nanna Inie forklarer, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ, og hvilke fire faser hjernen typisk går igennem, når man arbejder med kreativitet. 

Forsker Nanna Inie kommer med en række konkrete tips til, hvordan du kan arbejde med kreativitetens fire faser.

idéudviklingsøvelse:
tennisbolden

Tag et stykke A3-papir og lav en cirkel i midten, hvor I skriver "tennisbold". Brug 10 min. på at skrive alle de ting ned, som I kommer i tanke om, når I tænker på ordet tennisbold. 

 

Streg herefter ordet tennisbold ud og skriv "motion" i stedet for. Kig nu på alle de ord, I har skrevet og sammenhold dem med ordet motion og se, hvilke ideer I så kommer på.  

tennisbold-ren.jpg

motion

Find flere idéudviklingsøvelser på idetræning.dk

Inspiration til idéudvikling

Nedenstående er en hjælp til at udvikle ideer ved sammensætte tre forskellige elementer og udvikle noget nyt. Vælg selv hvilken kombination af elementer, I vil benytte. I må gerne tilføje flere ting eller erstatte nogle af tingene med andre. Husk kravene til motionskonceptet, når I idéudvikler.

 

Forslag 5

  • Noget der kan tiltrække borgere (f.eks. fællesskab) 

  • En sportsgren eller bevægelsesaktivitet

  • Et konkret sted (f.eks. en hal, en park, biblioteket)

Forslag 6

  • En samtalesalon eller et foredrag

  • En række af bevægelser

  • En karismatisk træner/facilitator.

Forslag 7

  • Noget man gør sammen

  • Noget der vækker følelser (f.eks. noget uhyggeligt, rørende eller sjovt)

  • En happening.

Forslag 8

  • Noget der er meget simpelt

  • Noget man kan gøre alene

  • Noget man kan gøre derhjemme.


Forslag 9

  • En fantasirejse

  • En konkret lokalitet (f.eks. kulturhus eller bibliotek)

  • Et fællesskab.

Forslag 1

  • En af årsagerne til, at nogle ikke dyrker motion (f.eks. at det er for dyrt) 

  • En specifik målgruppe, f.eks. unge

  • Naturen i kommunen, f.eks. en park eller en skov.

 

Forslag 2

  • En af årsagerne til, at folk ikke dyrker motion (f.eks. at de ikke har tid til det) 

  • Et sted, hvor borgeren kommer i forvejen (f.eks. deres barns skole) eller en aktivitet, de alligevel laver (f.eks. indkøb)

  • En forening. 

Forslag 3

  • En specifik målgruppe (f.eks. småbørnsforældre, historieinteresserede, spejdere) 

  • En rute i kommunen

  • En audiowalk.

Forslag 4

  • En sportsgren

  • Humor

  • En figur/person fra en bog.

Skærmbillede 2020-12-07 kl. 09.49.56.png

Lyt til podcasten 'How to Boost Your Creativity' fra Research Digest. 

bottom of page