Fase 4

find på ideer til reklamefilm

I har nu fundet ud af, hvem jeres målgruppe er, hvilke behov målgruppen har, og hvordan jeres produkt kan tale til målgruppens behov. Det er blevet tid til at finde på ideer til reklamefilm. Salgsassistent Christian Wahlgreen fra Skoda siger i introduktionsvideoen, at ”kravene til videoen er, at det ikke skal være for langt, det skal være ærligt, og det må rigtig gerne være sjovt”. Det er vigtigt at være opmærksom på længden af reklamefilmen. De fleste scroller væk fra lange reklamer, og så har man allerede mistet en potentiel kunde. Jeres reklamefilm må vare 30-60 sekunder. Men I skal altså også overveje, hvordan ærlighed og humor kan spille ind.   

 

I denne idéfase handler det om at brainstorme, og her er det vigtigt, at I ikke er kritiske over for jeres ideer. I skal altså ikke tage hensyn til, om I synes, ideerne er gode eller mindre gode. Det finder I ud af i næste fase. På opslagstavlen finder I nogle idéudviklingsøvelser, som kan hjælpe jer i gang.

 

  • Skriv alle jeres ideer ned uden at tage hensyn til, om de er gode eller dårlige.  

OPSLAGSTAVLEN

Husk! det skal handle om kunden 

Et godt råd er, at jeres idé skal handle om kunden. Dvs. at det vigtige egentlig ikke er produktet. Lad være med at bruge for lang tid på f.eks. at forklare, hvem Skoda er. Det går seeren højst sandsynligt ikke op i. Det vigtige er, at seeren føler, at deres behov bliver mødt, og at reklamen er relevant for dem.

Forsker Nanna Inie forklarer, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ, og hvilke fire faser hjernen typisk går igennem, når man arbejder med kreativitet. 

Forsker Nanna Inie kommer med en række konkrete tips til, hvordan du kan arbejde med kreativitetens fire faser.

Inspiration til idéudvikling 

Nedenstående er en hjælp til at udvikle ideer ved at sammensætte tre forskellige elementer og udvikle noget nyt. Vælg selv hvilken kombination af elementer, I vil benytte. I må gerne tilføje flere ting eller erstatte nogle af tingene med andre. Husk formålet med reklamevideoen, når I udvikler ideer. 

Forslag 1 

  • GPS

  • At være faret vild

  • Ekstrem sult.

Forslag 2

  • At man via app'en kan se, hvor bilen er parkeret 

  • En voksen søn, der har 'lånt' sin fars bil 

  • Overvågning.

 

Forslag 3

  • Noget ekstraudstyr fra Skoda 

  • Hvad man i den mest ekstreme situation kunne bruge ekstraudstyret til 

  • Noget uhyggeligt. 
     

Forslag 4

  • Noget ekstraudstyr fra Skoda 

  • Noget uhyggeligt

  • Superman.
     

Forslag 5

  • En særlig feature ved en af Skodas biler eller noget ekstraudstyr fra Skoda 

  • En bekymret mor

  • Humor.
     

Forslag 6

  • Noget ekstraudstyr fra Skoda 

  • En ung mand

  • Fest.

Forslag 7

  • Noget ekstraudstyr fra Skoda 

  • Noget fjollet eller klamt

  • Et kæledyr.

Find flere idéudviklingsøvelser på Idetræning.dk

idéudviklingsøvelse:
tennisbolden

Tag et stykke A3-papir og lav en cirkel i midten, hvor I skriver "tennisbold". Brug 10 min. på at skrive alle de ting ned, som I kommer i tanke om, når I tænker på ordet tennisbold. 

 

Streg herefter ordet tennisbold ud og skriv "Skoda" i stedet for. Kig nu på alle de ord, I har skrevet og sammenhold dem med ordet Skoda og se, hvilke ideer I så kommer på.  

tennisbold-ren.jpg

Skoda

Regler for brainstorm

 

  • Undgå vurderinger: Der er ingen dårlige ideer på dette tidspunkt. Vurderinger kommer senere. 

  • Lad de vilde ideer komme frem: Det er ofte den vilde ide, der skaber fornyelse. Jordforbindelse kommer senere. 

  • Byg videre på andres ideer: Sig ’ja og ...’ til andres ideer. Kan du ikke lide ideen, så byg videre på den, så den bliver god.

  • Bliv i processen: Det fælles fokus i gruppen giver det bedste resultat. Der bliver tid til pauser senere. 

  • Hold fast i ideen: Skriv den eller tegn den hurtigt. Ideer, der ikke er fastholdt, forsvinder lynhurtigt igen. 

  • Få mange ideer: Sæt høje mål for antal og overgå målet. Der skal ikke begrundes, kun sprøjtes ideer ud.

Skærmbillede 2020-12-07 kl. 09.49.56.png

Lyt til podcasten 'How to Boost Your Creativity' fra Research Digest. 

eksempler på bilreklamer

Se eksempler på bilvideoer fra youtubekanalen Granturismocars A/S, der har over 24.000 følgere. 

 

Se også eksempler på, hvordan Skodas konkurrenter, Volvo og Opel, bruger humor som greb i nogle af deres reklamefilm. Hos Volvo er der i dette tilfælde tale om galgenhumor, mens der hos Opel udspilles en blondine-joke med Nicklas Bendtner.