top of page

Fase 6

forbered en præsentation af ideen 

  

Inden I skal præsentere jeres idé for Rockwool, skal I lave en beskrivelse af jeres idé og forberede en mundtlig præsentation. Til brug for præsentationen skal I lave et slideshow. Præsentationen må max vare syv minutter og skal svare på spørgsmålene nedenfor. I kan med fordel udfylde den mini business-model, der ligger på opslagstavlen, inden I forbereder jeres præsentation.

  • Hvilken produkt vil I lave?

  • Hvad kan produktet?

  • Hvem skal bruge produktet (hvem er målgruppen)? 

  • Hvem eller hvad gavner produktet? Dvs. hvad er produktet godt for?  

  • Hvad kalder I produktet?

  • Hvilke egenskaber fra stenuld udnyttes særligt i dette produkt?

  • Hvordan lever produktet op til virksomhedens krav?

OPSLAGSTAVLEN

6 step mini business model 

 

  1. Hvad er jeres idé? Hvilket problem løser I?
     

  2. Vurder jeres produkt på markedet af allerede eksisterende produkter. 
     

  3. Hvem er er produktet tiltænkt? Hvem skal bruge det?
     

  4. Hvor let/svært vil det være at sætte produktet i produktion?
     

  5. Hvad er det korte og det lange mål for jeres produkt? Hvor ser I produktet om tre måneder? Hvor ser I produktet om tre til ti år? Beskriv evt. en vision og mission i korte sætninger, der beskriver det unikke ved jeres produkt.

    Eksempel: Vores mission er, at XX (målgruppe) gennem vores produkt XX (navn på produkt) vil få ændret/forbedret deres hverdag/skoledag/fritidsliv/liv.
     

  6. Hvordan skal produktet markedsføres? Hvordan kommer I bedst ud til målgruppen?
     

ti gode råd til den gode præsentation

  1. Fokuser på én idé. Du skal ikke komme med mange budskaber på en gang. Find ud af, hvad der er hovedbudskabet.
     

  2. Det handler ikke om dig. Det handler om dine kunder og deres liv. Tilpas dit budskab til dem, du taler til, og lad være med at ramme alle på en gang. Fokuser på dem, der er din kundegruppe eller potentielle partnere.
     

  3. Kom godt fra start. Det er vigtigt, at starten på din præsentation får folk engageret.
     

  4. Fokuser på historien frem for specifikationer. Folk er mere interesserede i følelser end i fakta.
     

  5. Vær simpel og præcis. Gør det helt klart, hvad det er, du laver.
     

  6. Vær rolig. Tal ikke for hurtigt, husk pauser, og husk at trække vejret (en ret ryg og træning med vejrtrækning hjælper).
     

  7. Vær smilende og til stede. Smil og se på dit publikum. Øjenkontakt er vigtig.
     

  8. Gentag. Slut af med at sikre dig, at folk fik fat i budskabet.
     

  9. Take away. Gør det klart, hvad folk så nu skal gøre. Skal de købe, tilmelde sig, ændre vaner eller investere? Her kommer jeres forretningsmodel måske ind?
     

  10. Øv dig, øv dig og øv dig igen. 

bottom of page