
KONSULENTOPGAVEN
Lærervejledning Føtex
FÅ FLERE TIL AT SØGE ELEVPLADS HOS FØTEX
I dette forløb skal eleverne agere konsulenter inden for rekruttering og udvikle en strategi for, hvordan Føtex kan få flere unge til at søge ind på deres elevuddannelser. Eleverne skal arbejde i grupper á 2-4 elever.
Konkret skal de producere følgende:
-
En skriftlig rekrutteringsstrategi med forslag til kommunikationsprodukter samt aktiviteter
-
En mundtlig præsentation af strategien
-
Eksempler på et eller flere af de kommunikationsprodukter, som indgår i strategien.
Forløbet kan anvendes i alle klasser, men henvender sig særligt til
højtbegavede elever. Læs mere herunder.
> At være højtbegavet er at være særlig udsat
fag
Primært fag: Forløbet er relevant for alle ungdomsuddannelser, og fagene Dansk og Markedskommunikation og Kommunikation/it er helt oplagte, men også fag som Afsætning, Innovation og Mediefag kan bidrage med timer.
Se faglige mål nederst på siden.
Materialet kan være udgangspunktet for det flerfaglige arbejde: SO (HHX og HTX), FF (STX) og EO (EUX).
Antal lektioner: 18-30
program for temadage
DAG 2
Fase 4) Find på ideer til budskaber og metoder
Eleverne får et crash course i kreativ tænkning, læser om innovative rekrutteringseksempler, og gennem konkrete idéudviklingsøvelser udvikler de ideer til kommunikationsløsninger.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 5) Vælg de bedste af jeres ideer
Eleverne introduceres til idéudvælgelsesmetoden ‘De seks tænkehatte’ og udvælger de bedste ideer til kommunikationsløsninger.
Tidsforbrug: 1-2 lektioner
Fase 6) Lav en samlet rekrutteringsstrategi
Eleverne udarbejder en brandingstrategi, der indeholder de udvalgte kommunikationsløsninger.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 7) Forbered en præsentation
Eleverne forbereder en mundtlig præsentation af deres rekrutteringsstrategi og præsenterer den for klassen. Til brug for præsentationen skal de lave et slideshow.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 8) Præsenter jeres strategi
Eleverne præsenterer deres strategi.
Tidsforbrug: 1-3 lektioner
DAG 3
Fase 9) Producér kommunikationsprodukter eller beskriv en aktivitet
Eleverne producerer et eller to af de kommunikationsprodukter, som de har foreslået i deres strategi (f.eks. en viral video, en plakat eller lignende) eller beskriver deres idé, hvis de har fundet på en aktivitet.
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
Fase 10) Præsenter jeres arbejde for Føtex
Eleverne præsenterer deres strategi, kommunikationsprodukter og aktiviteter for Føtex og får feedback i forhold til de krav, som Føtex har stillet til strategien. Hvis ikke I besøger Føtex, præsenterer de for dig og resten af klassen og får feedback. Hvis det er muligt, tilretter eleverne deres arbejde ud fra den feedback, de får.
Tidsforbrug: 2-4 lektioner
Fase 11) Evaluér jeres løsning og arbejdsproces
Grupperne evaluerer deres løsningsforslag og arbejdsproces.
Tidsforbrug: 1 lektion
DAG 1
Forløbet indledes med, at eleverne via en kort video med en medarbejder fra Føtex præsenteres for opgaven. Herefter ledes eleverne gennem forløbet via nedenstående faser:
Fase 1) Forstå jeres rolle som konsulenter
Eleverne arbejder med at forstå konsulentrollen og researcher på Føtex for at forstå deres kunde og den opgave, de har fået stillet.
Tidsforbrug: 1 lektion
Fase 2) Sæt jer ind i Føtex’ elevuddannelser
Eleverne sætter sig ind i Føtex’ forskellige elevuddannelser, og hvilke job og karrieremuligheder de giver adgang til, samt undersøger hvordan Føtex rekrutterer elever i dag. Desuden interviewer de nogle butikselever i Føtex for at blive klogere på, hvad de godt kan lide ved uddannelserne, samt interviewer andre om deres viden om og holdning til elevuddannelserne.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
Fase 3) Bliv eksperter i rekruttering
Eleverne lærer om rekruttering, hvilke rekrutteringsmetoder og kommunikationsprodukter der findes, og hvordan man indtænker målgrupper i sin formidling.
Tidsforbrug: 2-3 lektioner
læringsmål
Eleverne opnår viden om:
-
Rekrutteringsmetoder
-
Karrieremuligheder i detailbranchen
-
Modtagerrettet kommunikation
-
Markedsføring
-
Virkemidler og appelformer
-
Målgrupper
-
Produktion af kommunikationsprodukter (fx reklamefilm).
Eleverne får styrket deres evne til at:
-
Sætte sig ind i en specifik og virkelig problemstilling
-
Researche
-
Arbejde struktureret med idégenerering og kreativ tænkning
-
Udtænke og producere kreative løsninger
-
Samarbejde
-
Kommunikere deres løsninger til en aktør i virkeligheden
-
Forholde sig reflekteret til eget arbejde.
dansk
Eleven lærer:
-
At udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt.
-
At demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion.
-
At anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere.
Eleven afdækker det danskfaglige kernestof:
-
Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private, faglige og professionelle sammenhænge.
-
Billeder, film og øvrige multimodale tekster.
-
Kommerciel kommunikation og erhvervsrelaterede tekster.
-
Digitale kommunikationsformer – herunder sociale medier.
markedskommunikation
Eleven lærer:
-
At afgøre, hvilke forhold der har betydning for virksomheders og andre organisationers kommunikation og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
-
At identificere, formulere og løse virksomheders og andre organisationers kommunikationsmæssige udfordringer.
-
At anvende fagets teori og modeller i en relevant kontekst.
-
At indsamle, bearbejde og præsentere relevante informationer om virksomheders og andre organisationers kommunikation og vurdere informationers troværdighed samt relevans i en given sammenhæng.
Kernestof:
-
Kommuniktaionsteori- og modeller
-
Kommunikationsplanlægning
-
Kommunikationsanalyse.
kontaktinfo til VIRKSOMHEDEN
Kontakt Føtex på Ros Torv i Roskilde og hør om muligheden for, at de indgår i jeres forløb. Alternativt kan I kontakte Føtex i jeres lokalområde og høre, om de vil samarbejde med jer om undervisningsforløbet,
Kontaktinfo
Navn: Malene Florentz
adresse: Ro's Torv 41, 4000 Roskilde
telefonnummer: 4633 9603
mail: malene.florentz@foetex.dk