top of page

Fase 3

Find på ideer til podcasts

I har nu sat jer ind i podcast som medie og er næsten klar til at idéudvikle på podcasten. Men inden da skal I have et lynkursus I, hvad der skal til, for at jeres hjerner kan være allermest kreative. For at komme med gode ideer skal man nemlig kunne tænke kreativt. Og faktisk bliver man mere kreativ bare af at lære om, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ.

  • Sæt jer ind , hvordan hjernen bliver mere kreativ.

  • Sæt jer ind i, hvordan Wingman Medias journalister får ideer

  • Brug idéudviklingsøvelserne på opslagstavlen og skriv alle jeres ideer ned uden at tage hensyn til, om de er gode eller dårlige. Det skal I nemlig finde ud af i fase 4.

OPSLAGSTAVLEN

Forsker Nanna Inie forklarer, hvordan hjernen fungerer, når den er kreativ, og hvilke fire faser hjernen typisk går igennem, når man arbejder med kreativitet. 

Forsker Nanna Inie kommer med en række konkrete tips til, hvordan du kan arbejde med kreativitetens fire faser.

idéudviklingsøvelse:
tennisbolden

Tag et stykke A3-papir og lav en cirkel i midten, hvor I skriver "tennisbold". Brug 10 min. på at skrive alle de ting ned, som I kommer i tanke om, når I tænker på ordet tennisbold. 

 

Streg herefter ordet tennisbold ud og skriv "podcast" i stedet for. Kig nu på alle de ord, I har skrevet og sammenhold dem med ordet podcast og se, hvilke ideer I så kommer på.  

tennisbold-ren.jpg

podcast

Find flere idéudviklingsøvelser på idetræning.dk

idéudvikling

  • I skal starte med at sidde hver for sig de næste 10 min. I må ikke snakke sammen under dette forløb.
     

  • I skal nu finde på alle mulige ideer til podcasts ud fra, hvad der interesserer jer hver især. Det kan f.eks. være noget, I er særligt optaget af, eller som irriterer jer i hverdagen eller er et problem for mange. 
     

  • Hver gang I får en idé, så skriver I den ned på en post-it.
     

  • Når I har skrevet ideen ned, så lægger I den foran jer på bordet og skriver den næste idé ned, for så at lægge den på bordet osv. 
     

  • Når de 10 min. er gået, samler I alle jeres ideer og sætter dem op på en planche.
     

  • I skal herefter hver især præsentere jeres egne ideer for gruppen.

wingman media fortæller: Sådan får vi ideer 

I Wingman media får vi ideer hele tiden, både når vi er på arbejde, og når vi har fri: Når vi går i bad, når går vi en tur, når vi taler med vores venner, og når vi læser avis eller hører nyheder. Vi får også nye ideer på redaktionsmøderne, hvor vi sidder og taler om, hvordan man kan strikke nye programmer sammen. At få ideer er altid noget med at samtænke to eller flere ting og sætte dem sammen på nye måder.

‘Politikerbogklubben’

I kulturprogrammet AK24syv lavede vi på et tidspunkt en række indslag, som vi kaldte for ‘Politikerbogklubben’. Her satte vi to politikere til at læse en roman, hvorefter de kom i studiet, hvor vi så havde en samtale om bogen. Den idé fik vi, fordi vi læste en undersøgelse, der viste, at politikere ikke læser særlig meget skønlitteratur. Samtidig viser forskning, at man bliver mere empatisk af at læse skønlitteratur, fordi man får forståelse for, hvad personerne i romanen føler. Så ved at sætte vores viden på disse to områder sammen fik vi ideen om at give nogle politikere roman-lektier for, altså læse noget skønlitteratur, så de kunne blive mere empatiske.

At være empatisk vil sige, at man er god til at sætte sig i andres menneskers sted og forstå, hvordan andre mennesker har det. Og da politikerne jo bestemmer en masse rammer for, hvordan vores allesammens liv skal være, synes vi, det er vigtigt at have empatiske politikere.

 

‘Mads & Modpolet’

I kulturprogrammet AK24syv lavede vi engang en række indslag med titlen  ‘Mads & Modpolet’, hvor vi inviterede almindelige mennesker ind i studiet for at give god råd til kendte mennesker. Den idé fik vi ved at vende det populære radioprogram ‘Mads & Monopolet’ på hovedet. I ‘Mads & Monopolet’ har en radiovært, der hedder Mads, en række kendte mennesker i studiet. De kendte giver gode råd til almindelige mennesker, der skriver eller ringer ind til programmet om alle mulige problemer.

Vi synes, det kunne være sjovt at gøre det modsatte. Altså at lade helt almindelige mennesker give gode råd til kendte. For kendte har jo også problemer. Og fordi vi også har en studievært, der hedder Mads, så kunne vi kalde vores program for ‘Mads & Modpolet’. Modpol betyder modsætning, og vores program blev altså et program, der stod i modsætning til ‘Mads & Monopolet’.

 

opskrift på idé 1

 

Politikere læser ikke skønlitteratur + man bliver mere empatisk af at læse skønlitteratur = vi vil give politikere roman-lektier for.

opskrift på idé 2

 

I ‘Mads & Monopolet’ giver kendte mennesker gode råd til almindelige mennesker + det kunne være sjovt at lade almindelige mennesker give gode råd til de kendte + vi har en også en radiovært der hedder Mads = ‘Mads & Modpolet’.

Skærmbillede 2020-12-07 kl. 09.49.56.png

Lyt til podcasten 'How to Boost Your Creativity' fra Research Digest. 

bottom of page