top of page

FASE 3

forstå jeres målgruppe

I har nu lært en om reklamefilm, og hvilke virkemidler man benytter for at påvirke forbrugerne. I denne fase skal I beslutte, hvilket produkt I vil markedsføre, f.eks. Skodas app, noget af Skodas ekstraudstyr eller en specifik Skoda-model. Herefter skal I have styr på, hvem jeres reklamefilm skal henvende sig til, altså jeres målgruppe. Det gør I ved at svare på følgende spørgsmål:

  • Hvad er mit produkt?

  • Hvem er min målgruppe?

  • Hvad karakteriserer målgruppen?

  • Hvilke behov har målgruppen?

  • Hvad tilbyder produktet til målgruppen?

  • Hvilke problemer løser mit produkt for målgruppen?

  • Hvad gør produktet bedre end lignende produkter?

  • Hvordan kan min reklamefilm tale til målgruppens behov?

OPSLAGSTAVLEN

Hvem er jeres målgruppe?

 

Det er vigtigt, at I afgrænser jer til en bestemt persontype eller gruppe, så I kan målrette jeres kommunikation hertil. Jeres målgruppe kan f.eks. være førstegangskøbere eller kvinder, som i eksemplet herunder:

Mange bilreklamer bliver lavet ud fra en idé om, at det er en mand, som skal få lyst til at købe bilen. Men der er ikke så mange bilreklamer, der er henvendt til kvinder. Når et par køber bil, gør de det oftest i fællesskab. Derfor er det vigtigt, at jeres reklamefilm er tiltalende for kvinder. De skal finde den f.eks. overbevisende, spændende, sjov eller let at identificere sig med, så de får et bedre forhold til Skoda.

 

Det kan være en god hjælp at lave en karakteristik af sin målgruppe. En måde at gøre det på er at 'opfinde' den person, som reklamen skal henvende sig til. Inden for marketing kalder man sådan en personkarakteristik for en marketing persona.

 

Hvem er hun?

  • Hvad hedder hun?

  • Hvor gammel er hun?

  • Hvad arbejder hun som?

 

Prøv at google billeder med navnet, alderen og jobbet og kopier så et passende foto ind i dit dokument. Her er hun! Det er hendes behov, I skal forstå! De behov kan I forstå bedre ved at svare på:

 

  • Hvordan ser en gennemsnitlig hverdag ud for hende?

  • Hvad er hendes værdier, dvs. hvad er vigtigst for hende – i hverdagen og i livet?

  • Hvad bruger hun bilen til?

  • Når hun kører en tur i bilen, hvad er så en god køretur (f.eks. at hun får en kop kaffe med, at køreturen er rolig og sikker, at hun kan høre sin yndlingsmusik)?

 

Hvad kunne få hende til at anskaffe sig produktet?

  • Hvad er hendes største udfordringer i hverdagen – og måske i livet?

  • Hvilke udfordringer kunne der opstå under en køretur?

  • Hvilke problemer har hun, som produktet kunne løse?

  • Hvad er det vigtigste for hende, når hun vælger bil, bilforhandler, ekstraudstyr eller apps?

  • Hvilke grunde kunne hun have til at fravælge en bil, bilforhandler, ekstraudstyr eller apps?

  • Hvad får hende til at tøve, og hvordan kan I overbevise hende?

 

Afprøv din persona i virkeligheden

I kan afprøve jeres marketing persona ved at finde en bekendt, der passer så godt som muligt til målgruppen, og spørge vedkommende:

  • Hvorfor købte du denne ting til bilen (eller hvad kunne få dig til at købe ekstraudstyr til bilen)?

  • Hvorfor downloadede du denne app (eller hvad kunne få dig til at downloade denne app)?

  • Var der noget, der fik dig til at tøve (eller kunne få dig til at tøve)?

  • Hvad kan du bedst lide ved produktet/app’en?

  • Hvad kan du ikke lide?

 

Jo flere I stiller de spørgsmål til, jo bedre en forståelse får I af jeres målgruppe.

rejseklar.jpg

Skoda vil gerne ramme deres kvindelige kunder i deres reklamer. 

Min skoda-app.jpg

App'en Min Skoda er et af de produkter, der måske taler til den kvindelige målgruppe. 

HVORDAN KAN EN REKLAMEFILM TALE TIL MÅLGRUPPENS BEHOV?

 

En reklamefilm skal tale til målgruppens behov og sammenkæde behovet med produktets funktion. Det kan den f.eks. gøre ved at:

 

1) Anerkende målgruppens behov

Der vises skiftevis billeder af kedelige hverdagspligter og spændende situationer. Der kan være kedelig musik til de kedelige billeder og vild musik til de spændende billeder:

  • Vasketøj / koncert

  • Hundelort / boksetræning

  • Opvask / en tur i teatret

  • En snegl på vejen / en Skoda, der drøner afsted.

Reklamen anerkender de pligter, som seeren har, og viser en udvej, som Skoda tilbyder. 

(Denne reklame er et eksempel på lyrisk reklame). 

2) Kæde en situation sammen med målgruppen eller produktet:

En flok er faret vild i en ødemark og er løbet tør for mad. De har ikke badet i ugevis, og deres tøj hænger i laser. Pludselig kommer en af dem i tanke om at gå ind på sin Skoda-app. I næste sekund har de fundet frem til deres bil, som holder lige ved siden af et pizzaria.

(Denne reklame er et eksempel på fortællende reklame). 

 

3) Vise hvad produktet kan: 

Vi er til hundetræning. Vi kan forstå hundene, som taler sammen: 
”Min mor og far elsker mig mest. Jeg fik lov at sidde i cykelkurven på vej herhen,” siger den første hund.
En anden hund siger: ”Ork, det er ingenting. Jeg havde hele bagsædet for mig selv.”
En tredje: ”Bah, jeg sad på forsædet.”
Den fjerde hund spørger: ”Havde I sikkerhedssele på?”
”Vov?” siger hundene.
”Ja da, en sikkerhedssele. Ved I ikke, at Skoda har lavet én til hunde?”
De andre hunde vender forvirret hovedet på skrå. Hundens ejere åbner døren. Hunden hopper ind, og ejerne sikrer hunden med Skodas sikkerhedssele, smækker døren og laver hjulspind.

(Denne reklame er et eksempel på en didaktisk reklame).

bottom of page